Vaak weten opdrachtgevers al behoorlijk goed wat ze willen: een ‘workshop’. Of een ‘inspiratielezing’. In een oriënterend contact vraag ik dan toch door naar de onderliggende behoefte. In welke proces zit de opdrachtgever? Welke veranderingen spelen er? De onderliggende ondersteunings- of scholingsvraag onderscheid ik dan naar 3 niveau: die van het leren, van het reflecteren en het integreren.

In het eerste niveau spreek ik over ‘leren’. De leercurve die we willen bereiken richt zich dan op ‘kennis vergaren’. Een kennissessie of een leertraject is meestal beperkt in omvang en tijd en vooraf staat vast op welke zoekvragen de sessie of het traject een antwoord wil geven.

Research

Het is een beetje een professionele valkuil: denken dat je wel weet hoe het zit. Maar echte professionals kennen hun ‘zwarte gaten’ en willen echt meer weten over hun vak, hun passie.

Op verzoek van opdrachtgevers help ik de heersende zoekvragen (op het gebied van kinderopvang, onderwijs en bedrijfskunde) te analyseren. Vervolgend doe ik research binnen wetenschap en theorie naar mogelijke antwoorden. Het eindproduct wordt als een artikel of reader opgeleverd, met APA referenties. Neem contact  met mij op voor research- of schrijfvragen.

Lezingen en congressen

Alles begint, wat mij betreft, met kennis. Wat weten we van dit vraagstuk? Wat zegt de literatuur er over? Een flink deel van de kennis haal ik uit mijn eigen boeken , daar is immers al veel research voor gedaan. Maar ik onderzoek ook ‘op maat’ naar toepasbare kennis. In lezingen en presentaties maak ik duidelijk waar de kennis die ik wil toevoegen, vandaan komt.

Kennis, het leren, hoort inspirerend en verlichtend te zijn. Ik doe mijn best kennis toegankelijk te maken voor elke doelgroep; mijn lezingen worden hoog gewaardeerd en zijn vooral geschikt voor grote groepen vanaf 40 personen. Met het contactformulier [link naar contactformulier] kunt u lezingen en presentaties aanvragen.

Scholing op maat

Voor teams, vooral kleinere groepen tot 20 personen, bied ik scholing aan op het gebied van het breinleren van jonge kinderen en leidinggeven. Schoolleiders, IB-ers, directies en managers kinderopvang en stafdiensten pedagogiek en kwaliteit kunnen mij benaderen voor een scholing op maat via het contactformulier

Beschikbaarheid

Mijn beschikbaarheid voor lezingen en scholing is beperkt tot de maanden januari, februari, maart, augustus én november en december. Neem tijdig contact op voor aanvragen, de agenda loopt snel vol.