cover Managementboek voor de Kinderopvang

Ik ben niet zomaar een directeur, ik ben een Leider!

Leiderschap, wat betekent dat nou? Is het een uiting van narcisme in de ‘boardroom’ of een effectieve managementstijl?

Directeuren/bestuurders hebben tegenwoordig grote belangstelling voor leiderschapstheoriën en -trainingen. Enerzijds omdat macht en management niet meer zo lekker lekker overkomt. Anderzijds omdat leiderschap geassocieerd wordt met ‘zachte’ stijlen waarbij de medewerkers en stakeholders worden ‘meegenomen’ met ruimte voor inbreng en dat is beter dan top-down iets opleggen. Of, dat zou ook kunnen, omdat het best vleiend is: jijzelf, jouw persoonlijke kracht en -trekken, jij mag de aanvoerder zijn. Je hebt geen macht nodig, jouw mensen volgen jou en je ideeën uit vrije keuze! Hoe mooi is dat.

De literatuur waarin Leiderschap een hoofdrol speelt, vertegenwoordigt ontegenzeggelijk de tijdgeest. Dat is wel een anders geweest in het industriële tijdperk bijvoorbeeld, maar in sommige bedrijfstakken en sectoren is het denken en sturen op hiërarchie nog steeds het dominante paradigma. Maar nu we op de socials volgers verzamelen, doen we dat in organisaties ook graag, lijkt het wel. Maakt het eigenlijk verschil, welke managementstijl er wordt ingezet?

Er zijn vooral aanwijzingen dat de meest effectieve managementstijl samenhangt met de sector, de preferente cultuur en de situatie; de managementopgave. Daarbij is er nu een hang naar zachte managementstijlen te bespeuren, de al eerder genoemde tijdgeest. Maar of dat nou helpt in de aansturing van een onderneming, of tijdens veranderingsprocessen??

Ik vond een interessant artikel, over ‘invloedstrategieën’ waaruit we kunnen leren dat ‘zachte stijlen’ minder weerstand oproepen dan harde stijlen, maar dat omgekeerd de harde stijlen wèl leiden tot meer gehoorzame uitvoering. Daar scoren zachte stijlen dan weer minder goed op. Datv is wel een doordenkertje toch?

In mijn nieuwe boek ‘Het Managementboek voor de Kinderopvang’ heb ik een selectie uit bedrijfskundige theorieën èn wetenschappelijk onderzoek uit de kinderopvang, toegepast op de managementopgave in kinderopvangorganisaties. Die bedrijfskundige kennis is niet nieuw en soms zelfs ‘iconisch’, zoals de modellen van Quinn, maar nog niet eerder werden ze toegepast op de praktijk van de kinderopvangsector. Van strategische opgave tot teamprocessen en van crisiscommunicatie tot het inrichten van de organisatieprocessen. En hoe zit het met de organisatieculturen in kinderopvangorganisaties? Nou, dat is wel een dingetje, de homogeniteit van de teams, de gestandaardiseerde processen, het helpt allemaal niet mee om een adaptieve organisatie te zijn…. Daarover binnenkort meer.

cover Managementboek voor de Kinderopvang

In Het Managementboek voor de Kinderopvang wordt een stevige theoretische basis gelegd voor de managementopgave van de sector: van de pedagogische kwaliteit naar schaalvergroting en IKC-vorming; van stelseldebatten tot teamproblemen, alles komt aan de orde. Een onmisbaar handboek voor de duizenden beginnende en ervaren managers in de kinderopvang die kennis en zelfreflectie willen combineren.

Jaarlijks wordt er aan miljoen kinderen in de kinderopvang een warm welkom en een veilige speel-leeromgeving geboden, op 17.000 locaties. Leidinggevenden in de kinderopvang staan voor de dagelijkse verantwoordelijkheid om dat te managen, te voldoen aan de eisen van de overheid en de verwachtingen van gezinnen. Met de professionalisering van de nemen ook de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van het management toe.

Boek bestellen? Click op de link onder de titels. Liever bij Bol bestellen? -> Kan ook.

Meer dan 3 exemplaren bestellen? Ontvang korting en mail Info@betsyvandegrift.nl

Volgende blog: Winst maken en herinvesteren, hoe doen kinderopvangorganisaties dat?