“Ik was een doelgroepkind”, over kansenongelijkheid en kansrijk onderwijs.
Ik was een doelgroep kind. En velen van mijn leeftijdsgenoten [...]
Ik was een doelgroep kind. En velen van mijn leeftijdsgenoten [...]
Er leven in de praktijk heel veel vragen over ‘inclusieve [...]
Professionals in de kinderopvang, de voorschoolse educatie of in het [...]
Dit schreef een lezer: 'Zorgenkinderen in de groep [...]
Kinderen die opgroeien in crises of oorlogen worden geraakt, zonder dat ze er ook maar iets tegen kunnen inbrengen. Dat is op zich al dramatisch. Maar laten we ons realiseren dat de schade die zij oplopen diepgaand en onomkeerbaar in hun breinontwikkeling verankerd raakt. Soms kunnen conflicten in landen en regio's daardoor herhaald en herhaald worden door volwassenen die zelf vroeger als kind slachtoffer waren.
Volkomen normaal gedrag van jonge kinderen en vooral van jonge jongens kan in een opbrengstgerichte onderwijsbenadering leiden tot gespannenheid. Jonge kinderen en vooral jongens kunnen zich nog niet voldoende aanpassen aan de eisen en verwachtingen van de school. Ze zijn nog zo speels en nog zo weinig gericht op hun taakjes. En dat is volkomen leeftijds- en genderconform. Toch worden ze ongeveer 3 a 4 maal zo vaak als meisjes ‘geproblematiseerd’. Is er een misverstand over kleuterjongetjes?