Slim Jong Kind

Het nieuwe ‘kinderbreinboek’ Slim Jong Kind, geschreven door Betsy van de Grift, kwam april 2024 uit. Het is een volledig geactualiseerde heruitgave van het in 2009 verschenen ‘Kinderkoppie’ (niet meer leverbaar).

Marjan Groenewegen, verbonden als docent en  Jonge specialist aan Thomas More Hogeschool, schreef een recensie.

Dit zegt Marjan Groenewegen over het boek: ‘Het boek Slim Jong Kind is een fijn boek om te lezen, het legt op een toegankelijke wijze uit hoe het brein van het jonge kind werkt en waar het om vraagt.

Met het herschrijven van haar boek Kinderkoppie belicht Betsy de actuele inzichten uit de neurowetenschap over het jonge kind. Belangrijk dat er steeds meer kennis is over het brein en dat deze voor iedereen toegankelijk gemaakt wordt. Het maakt je als professional nieuwsgierig en je wilt al snel meer weten’.

Meer weten over de boeken van Betsy of Slim Jong Kind bestellen? Bezoek de boekenpagina nu of bezoek de Betsy van de Grift pagina op Bol.com.

Het is voor professionals goed om elke dag stil te staan bij de vraag: ‘wat vraag ik van kinderen en is dit wat het brein nodig heeft?’ En zoals jonge kinderen zich iedere dag kunnen verwonderen heeft dit boek ook als doel dat professionals zich ook iedere dag blijven verwonderen.

Slim Jong Kind vertelt twee verhalen

Het boek Slim Jong Kind is een fijn boek om te lezen, het legt op een toegankelijke wijze uit hoe het brein van het jonge kind werkt en waar het om vraagt.  Betsy neemt de lezer mee en verschaft de professionals geüpdatete kennis vanuit de beeldvormende technieken zoals MRI-scans en EEG’s die niet alleen de anatomie van de hersenen in beeld brengen maar ook die van de werking van de hersenen.

De wereld verandert het gebruik van tablets, het internet, het gebruik van telefoons zijn niet meer weg te denken maar hoe verhouden deze zaken zich dit tot het kinderbrein?

Met de huidige kennis van breinontwikkeling wordt nogmaals benadrukt dat de kwaliteit van de interactie en de rol van de omgeving ertoe doet.

Het tweede verhaal gaat over de kinderen zelf. Het kinderbrein is bij de geboorte nog niet af, schrijft Betsy. Vanuit een intrinsieke drive, nieuwgierigheid en verwondering leert het kind de wereld om hem heen kennen en beheersen. Kinderen hebben rijke ervaringen nodig voor aanmaak van neurale netwerken. Het kind is in staat om heel veel kennis en vaardigheden eigen te maken in een relatief korte tijd waarbij spel nodig is voor de breinontwikkeling. Spel heeft als doel om er vaardigheden mee te ontwikkelen vanuit spelplezier.

Juist omdat er zoveel werk verricht wordt door het jonge kind benadrukt Betsy dat kennis van het kinderbrein voor professionals essentieel is om jonge kinderen te begrijpen om tot een goede pedagogische afstemming te komen vanuit een rijke leeromgeving.

Heruitgave

Met het herschrijven van haar boek Kinderkoppie belicht Betsy de actuele inzichten. Belangrijk dat er steeds meer kennis is over het brein en dat deze voor iedereen toegankelijk gemaakt wordt. Het maakt je als professional nieuwsgierig en je wilt al snel meer weten.  Voor de lezers die Kinderkoppie al kennen is het belangrijk om te weten dat niet alleen de tekst geüpdatet is, maar fijn ook dat belangrijke onderwerpen zichtbaarder zijn met de gemarkeerde tekst en de verwijzing naar bronnen. De rol van het kind als initiatiefnemer wordt veel meer duidelijk. Het lijkt alsof het ‘groeien en snoeien’ zoals in het boek Kinderkoppie beschreven is, in dit boek iets meer wordt genuanceerd.

13 mei 2024

Marjan Groenewegen,

Docent Pedagogiek | Pabo-opleider | Probegeleider |

Coördinator Studeren met faciliteiten

Coördinator Post HBO Jonge Kind Specialist

Thomas Moore Hogeschool